Werkgevers krijgen langer de tijd om aangifte te doen van de eindheffing van de werkkostenregeling (WKR). Dat staat in het Belastingplan 2020 dat gepresenteerd is op Prinsjesdag. Nu moet de aangifte nog in het eerste tijdvak van het volgende jaar binnen zijn.

De zelfstandigenaftrek, die nu nog € 7.280 bedraagt, gaat vanaf 2020 in stappen van € 250 in acht jaar en een laatste stap van € 280 omlaag naar € 5.000 in 2028. Daartegenover staat een verhoging van de arbeidskorting in drie stappen. Dit is op Prinsjesdag bekendgemaakt.

Een zogenaamd ‘samenwerkingsverband’ waar feitelijk één persoon de lakens uitdeelt. Wat is het risico? Hoe kijkt de rechter hiertegenaan?

Een bezorger van post en pakketten was samen met 15 anderen een Vof aangegaan. De Belastingdienst weigerde hem als ondernemer te erkennen, omdat de Vof een schijnconstructie zou zijn. Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2019:395) stelt dat bij een Vof of maatschap vereist is dat de vennoten samenwerken op min of meer gelijkwaardige basis. In deze situatie nam een andere vennoot echter een (te) overheersende positie in.
Vooral omdat die ene vennoot:

€ 250 of meer ...
Het Bureau Krediet Registratie (BKR) legt van consumenten alle leningen van € 250 of meer vast. U kon dit register al één keer per jaar gratis raadplegen, maar nu kan dit onbeperkt. Dat kan van pas komen als u wilt weten wat er van u geregistreerd is. Bijvoorbeeld als u zakelijk of privé een financiering wilt aangaan en er bij het BKR gecheckt wordt of u daar geregistreerd staat.

BKR Bureau Krediet Registratie

Er wordt vaak geschreven over de FOR, pensioenen en lijfrentes. Banksparen komt zelden aan bod. Is banksparen zo oninteressant? Of is er gewoon (te) weinig aandacht voor? We zetten het voor u op een rijtje ...

Wat is ‘banksparen’ ook alweer?
Spaarvorm.
Banksparen is een fiscaal gefacilieerde vorm van sparen. Uw spaarbedrag wordt daarbij op een geblokkeerde rekening bij een bank gestort. Het tegoed dat u opbouwt, is pas na een bepaalde tijd en voor bepaalde doelen op te nemen. Tip 1. Het kan bijvoorbeeld ook aanvullend een prima middel zijn om een pensioentekort aan te vullen. Tip 2. Bankspaarproducten kunt u vergelijken op https://www.sparen.nl/banksparen Men maakt gebruik van informatie van het onafhankelijke MoneyView ( https://www.moneyview.nl/ ).

Zodra er belangen in het spel zijn, wordt er onderhandeld. Met de sollicitant over de hoogte van een salaris en met het schoonmaakbedrijf over het tarief. Hoe kunnen vijf vragen uit de ‘Harvard-methode’ helpen bij een goed resultaat?


De Harvard-methode.
Bij deze methode van onderhandelen zijn beide partijen probleemoplosser. De nadruk ligt op de belangen en mogelijkheden die voor beide partijen op basis van redelijke en feitelijke normen acceptabel zijn. Het is geen kwestie van winnen of verliezen, maar het doel is om te komen tot een gezamenlijke overeenstemming.

Onderhandelen Administratiekantoor Heling

U denkt er misschien liever niet over na, maar elk bedrijf maakt het wel eens mee, een klant die niet (alles) wil betalen. U wilt na alle pogingen een incassobureau inschakelen. Zo’n bureau moet u met zorg kiezen. Waar let u op?

Een incassobureau?
Een incassobureau int schulden en doet dat in opdracht van u, de schuldeiser. In eerste instantie zult u eerst altijd proberen 100% van de schuld te incasseren. Is de verwachting dat dit niet gaat lukken zonder een officiële procedure bij de rechter, dan zult u vaak proberen te bemiddelen om een (groot) deel van de schuld te innen. Vaak eenvoudiger en goedkoper dan een rechtsgang. Stel, u moet noodgedwongen toch gaan innen via een incassobureau.

 

Veel ondernemers leiden in hun bedrijf jongeren op. Het is vanzelfsprekend dat zij goed begeleid moeten worden. Maar maakt u met uw stagiairs duidelijke afspraken? En wat als uw zakenrelatie een stagiair zaken met u laat doen?

Stagiairs
In opleiding.
Het is vanzelfsprekend dat iemand die nog in opleiding is en bovendien weinig praktijkervaring heeft, onder directe verantwoordelijkheid van de opleider werkt. Een stagiair mag geen werkzaamheden verrichten waar hij nog niet aan toe is. Iedere ondernemer zal dit begrijpen en maatregelen nemen om het opleiden van nieuwe mensen op een verantwoorde manier uit te voeren. Daarnaast kunt u ook te maken krijgen met stagiairs van uw leverancier, klant, opdrachtgever of opdrachtnemer. Het volgende voorbeeld uit de rechtspraak geeft aan wat er dan mis kan gaan.

Administratiekantoor Heling in het kort

Vele jaren ervaring in de administratieve branche bij bedrijven en particulieren zorgen voor een duidelijke maar vooral persoonlijke manier van administratie verwerken.
Eenvoudig en doeltreffend. Kantoor aan huis en dus lage overheadkosten zorgen voor vriendelijke prijzen.

Contact

  • Molenakkers 23
    9411 NR
    Beilen

  • 0593 52 60 34
    06 41 78 41 09

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.