Door corona is het fiscale urencriterium van minimaal 1.225 uur per jaar aanzienlijk versoepeld. Hoe ziet dat criterium er nu uit als dat speelt bij u?


Versoepeling urencriterium.
Door de coronacrisis kunnen bepaalde ondernemers voor de inkomstenbelasting niet meer voldoen aan het urencriterium, waardoor ze de aanspraak op de fiscale ondernemersfaciliteiten mis kunnen lopen. Het kabinet heeft daarom op 24 april 2020 een versoepeling van het urencriterium aangekondigd. Om voor bepaalde ondernemersfaciliteiten, zoals de zelfstandigenaftrek, meewerkaftrek en oudedagsreserve, in aanmerking te komen, moet u per kalenderjaar 1.225 uur aan werkzaamheden hebben besteed aan uw onderneming. Tip. Om u hierin tegemoet te komen mag u voor de periode van 1 maart t/m 31 mei 2020 ervan uitgaan dat u minstens 24 uur per week aan uw bedrijf heeft besteed, ook als u door de coronacrisis gedurende deze periode geen of minder uren aan uw bedrijf heeft besteed.

14 mei

De coronacrisis zal voor veel ondernemers flinke gevolgen hebben voor de winstgevendheid en dus zal ook uw inkomen een stuk lager zijn dan in 2019. Heeft u hierdoor dan recht op (meer) toeslagen? Hoe dan verder?

Toeslagen helpen immers ook ...
Toeslagen zijn bedoeld om te ondersteunen bij bepaalde uitgaven. Zo is er zorgtoeslag voor het betalen van de zorgverzekering en huurtoeslag voor het betalen van de huur. Daarnaast bestaat er ook kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget. Deze laatste is een toeslag die jonge gezinnen met een beperkt inkomen ondersteunt.

UITSTEL VAN BETALING

Bijzonder uitstel van betaling.
Het kabinet heeft besloten om vanwege het coronavirus uitzonderlijke economische maatregelen te nemen. Het doel is om naast onze gezondheid ook onze banen en inkomens te beschermen en de gevolgen voor zzp’ers, MKB-ondernemers en grootbedrijven op te vangen. Een van deze maatregelen is dat u als ondernemer de mogelijkheid heeft om bij de Belastingdienst bijzonder uitstel van betaling aan te vragen voor de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting (btw) en loonheffingen, als u door de coronacrisis in betalingsproblemen bent gekomen. Dit betekent dat als u aangifte heeft gedaan en een aanslag heeft ontvangen, u het uitstel kunt aanvragen.

Adviseurs en boekhouders zien ze niet graag komen, zo’n doos met alleen maar kassabonnetjes. Ze moeten zich echter wel houden aan de fiscale spelregels, anders loopt u de aftrek mis.
Over welke twee aftrekvormen hebben we het? Wat doet u?

Bonnetje hier, bonnetje daar ...

Om de aftrek studiekosten te bepalen is het van belang of de studie bedoeld is om uw kennis op peil te houden, dan wel uit te breiden. Hoe zit dat?

BTW-aftrek
Even snel inkopen doen bij een plaatselijke winkel, zoals printpapier, schoonmaakartikelen of even snel tanken of naar de bouwmarkt voor schroefjes. Voordat u het weet, leveren dergelijke aankopen een hele stapel bonnetjes op. Waar moet u op letten om de btw en de kostenaftrek veilig te stellen? Let op. Een factuur dient te voldoen aan de factuurvereisten. Zonder correcte factuur heeft u namelijk geen recht op btw-aftrek!

Vereenvoudigde eisen
Bij kleine bedragen en kassabonnen (ook nota’s, rekeningen, e.d.) gelden er andere eisen. In een aantal gevallen kunt u met een vereenvoudigde factuur uw recht op aftrek doen gelden, als de bon voldoet aan de vereenvoudigde factuureisen. Dit mag als het factuurbedrag max. € 100 incl. btw is of als er sprake is van een correctiefactuur.

Het werken met eHerkenning blijft de gemoederen bezig¬houden. Zo stelde een abonnee ons onlangs de vraag of zzp’ers en eigenaren van een eenmanszaak eigenlijk ook verplicht zijn om te werken met eHerkenning.
Hoe zit de vork nu in de steel?

Heeft u personeel? U kunt uw werknemers extra belonen dankzij een ruimere werkkostenregeling (WKR). U kunt vanaf 2020 tot € 2.000 hogere onbelaste vergoedingen geven aan uw personeel.

U mag ook iets vergoeden waar uw werknemers privé voordeel van kunnen hebben. Bijvoorbeeld een sportabonnement of kerstpakket.

Op 1 januari 2020 gaat de bijtelling voor volledig elektrische zakenauto’s omhoog. En vanaf 2025 moet je ook motorrijtuigenbelasting en aanschafbelasting betalen voor een elektrische auto. Toch zijn elektrische auto’s van de zaak de komende jaren fiscaal aantrekkelijker dan zakelijke auto’s die op benzine of diesel rijden.

Alle eenmanszaken hebben een nieuw btw-identificatienummer gekregen, dat vanaf 1 januari 2020 gebruikt moet worden.
Nu is het tijd om uw btw-aangifte te doen. Het is 1 januari geweest, welk nummer moet u nu gebruiken?

Administratiekantoor Heling in het kort

Vele jaren ervaring in de administratieve branche bij bedrijven en particulieren zorgen voor een duidelijke maar vooral persoonlijke manier van administratie verwerken.
Eenvoudig en doeltreffend. Kantoor aan huis en dus lage overheadkosten zorgen voor vriendelijke prijzen.

Contact

  • Molenakkers 23
    9411 NR
    Beilen

  • 0593 52 60 34
    06 41 78 41 09

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.