Een studie volgen is een kostbare aangelegenheid. Wat kunt u fiscaal met de kosten? Zijn er fiscaal nog mogelijkheden om de druk van uw studiekosten te verlichten als ‘aftrekbare scholingsuitgaven’ en blijft dat zo? Hoe zit dat nu?

Bedrijfskosten?
Een studie in het kader van uw onderneming kan leiden tot ondernemerskosten. Als u (deels) in dienstbetrekking werkt (bijv. als DGA van uw BV), mag uw werkgever (BV) de kosten van uw opleiding vergoeden. Staat de studie los van uw bedrijf en worden uw studiekosten ook niet door een werkgever vergoed, dan kunt u wellicht uw studiekosten als scholingsuitgaven aftrekken van uw inkomen uit werk en woning.

Vragen naar feiten mag.
De belastingcontroleur mag tijdens de belastingcontrole vragen stellen aan u als ondernemer. Deze vragen mogen uitsluitend op feiten betrekking hebben. Vragen naar een mening zijn niet toegestaan.

Kort en bondig antwoord geven.
Omdat elk antwoord nieuwe vragen kan oproepen, is het belangrijk om kort en bondig antwoord op vragen te geven. Let op. Verstrek dan ook geen spontane informatie, want die zou de belastingcontroleur kunnen gebruiken voor het opleggen van een boete.

Tip.
Bij de beantwoording van de vragen zijn er in principe drie opties: ja, nee en ik weet het niet. Als u als ondernemer 100% zeker bent van het antwoord, dan kunnen de eerste twee opties worden gebruikt. Door vlotte beantwoording zal de controle minder lang duren.

Wat bij twijfel?
Gebruik bij twijfel de optie ‘ik weet het niet’. Vervolgens geeft u aan dat het wordt opgezocht, waarna u er later bij de belastingcontroleur op terugkomt. Het ligt voor de hand om uw adviseur hierbij te betrekken, omdat die de gevolgen van uw antwoorden beter kan overzien.

Geef kort en bondig antwoord op de vragen van de controleur. Bent u 100% zeker, geef dan als antwoord ja of nee. Twijfelt u, gebruik dan de optie ‘ik weet het niet’ en geef aan dat u het opzoekt en er later op terugkomt.

Bron: Tipsenadvies

07 februari

Werkwijze belastingdienst. Als u te weinig belasting heeft betaald, kan de fiscus dit navorderen. Daarvoor gelden echter wel de nodige spelregels. Welke zijn dat en wanneer kunt u deze gebruiken om een navordering aan te vechten? Lees verder!

De ervaring leert dat mensen die een bedrijf beginnen, in de aanloopfase allerlei kosten maken die bij het opstellen van de eerste resultatenrekening over het hoofd worden gezien. Dat is natuurlijk jammer.

Onderstaand noemen wij eerst twee beslissingen van belastingrechters over aanloopkosten. Daarna geven we nog een opsomming van kostensoorten die vaak gemaakt worden bij de start van een bedrijf. Ga aan de hand van dit document eens na of u geen belastingaftrek laat liggen!

Het gerechtshof boog zich over de vraag of studietijd fiscaal gezien mocht worden als werktijd. Maakte een dierenarts er dan een beestenboel van? Nee hoor!

Beestenboel ... juist niet!
Een dierenarts runt sinds 2012 een praktijk in de vorm van een eenmanszaak. Voor de start van haar onderneming had ze bij een andere dierenarts praktijkervaring opgedaan voor de deelgebieden veterinaire chiropractie en acupunctuur. Deze beide therapieën bood ze vanaf de start van haar onderneming aan. Om haar activiteiten als gespecialiseerd dierenarts in de deelgebieden chiropractie en acupunctuur op een goede manier te kunnen blijven uitoefenen, startte ze in 2012 met een opleiding. De opleidingskosten bracht ze ten laste van de winst en de studietijd liet ze meetellen voor het vereiste urencriterium van 1.225 uur. De inspecteur was het hier echter niet mee eens. Het gerechtshof moest eraan te pas komen, maar goed ook ...

De Hoge Raad heeft onlangs beslist dat de Belastingdienst informatie mag opvragen die ouder is dan zeven jaar.
Hoe zit dat?
Waar moet u op letten?

bewaarplicht ordners

Administratie- en informatieplicht
Uw onderneming heeft op grond van de wet een administratieplicht. De eisen aan de inrichting van een administratie zijn afhankelijk van de aard en omvang van de ondernemingsactiviteiten en moet gedurende zeven jaren bewaard worden. Als particulier hoeft u geen administratie bij te houden, maar voor alle belastingplichtigen geldt wel een informatieplicht. Dit betekent dat u verplicht bent om informatie aan de Belastingdienst te verstrekken als dat relevant is voor de belastingheffing.

Standaardpost op de balans van vrijwel iedere ondernemer is de btw. Bij de ene ondernemer een schuld, bij de andere een vordering. Heeft u zicht op uw balanspost btw? En wat doet u er dan eigenlijk mee?

Niets mis mee hoor
Btw op balans is normaal.

Ondernemers die btw-aangiften moeten indienen, hebben bijna altijd een btw-bedrag op de balans staan als vordering of schuld. De btw-balanspost kan bestaan uit:

Rijdt u in een auto van de zaak die u ook voor privéritten gebruikt, dan krijgt u te maken met de welbekende bijtelling. Maar daarmee bent u er nog niet. Ook voor de btw moet er een correctie plaatsvinden.
Waar moet u rekening mee houden?

Eindejaarsperikelen
Rijdt u als ondernemer een auto van de zaak, dan krijgt u wellicht op het einde van het jaar te maken met de zogenaamde correcties privégebruik. Wanneer is dit het geval?

Administratiekantoor Heling in het kort

Vele jaren ervaring in de administratieve branche bij bedrijven en particulieren zorgen voor een duidelijke maar vooral persoonlijke manier van administratie verwerken.
Eenvoudig en doeltreffend. Kantoor aan huis en dus lage overheadkosten zorgen voor vriendelijke prijzen.

Contact

  • Molenakkers 23
    9411 NR
    Beilen

  • 0593 52 60 34
    06 41 78 41 09

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.