Als ondernemer bent u verplicht alle facturen minstens zeven jaar te bewaren. Maar soms wordt u gek van al die bonnetjes die bijvoorbeeld uw werknemers meeslepen. Kan dat nou niet anders of ligt de fiscus dan dwars?


Rompslomp.
Uw administratie verwerkt duizenden transacties per jaar. Alleen al uw medewerkers in de buitendienst brengen tientallen bonnetjes mee, variërend van het broodje bal tot het bloemetje voor de zieke klant of leverancier. Ook die moet u in beginsel allemaal minstens zeven jaar bewaren. Kan dat met minder rompslomp?


Facturen Scannen?
Mag dat?
Tegenwoordig is het reuzesimpel om facturen te scannen en digitaal op te slaan. Kon dat tot voor kort alleen nog via de pc met een scanner op A4-formaat, tegenwoordig is het met een handige app voor de iPhone of een vergelijkbaar apparaat een fluitje van een cent. Ook opslaan in de cloud, dan wel doormailen naar de administratie is binnen een paar tellen gepiept. De vraag is of de fiscus daar genoegen mee neemt of eist dat u toch de echte bonnetjes kunt tonen.

Vragen alleen schriftelijk?


Als de inspecteur u vragen stelt inzake uw belastingen, bent u dan verplicht deze te beantwoorden? Kunt u dan eisen dat hij zijn vragen schriftelijk stelt en dat u deze dan schriftelijk beantwoordt? Wat vindt de rechter nog redelijk?


Informatieplicht.
De fiscus heeft vergaande bevoegdheden om te checken of uw aangifte wel klopt. Zo bestaat er onder meer een informatieplicht. Hiermee kan de inspecteur u verplichten om antwoord te geven op door hem gestelde vragen. Wellicht doet u dit liever niet mondeling zodat u over uw antwoord kunt nadenken of kunt afstemmen met uw adviseur. Heeft de inspecteur uw wens dan te respecteren of maakt alleen híj de dienst uit? Wat vond de rechter hier onlangs van en wat kunt u hiermee als de fiscus langskomt?


Alleen schriftelijk graag!

21 juli

Leg afspraken over betaling facturen goed vast.


Helaas betalen niet alle klanten even trouw. Als komt vast te staan dat een deel van uw factuur onbetaald blijft, kunt u deze afboeken en de btw terugvragen. Waar moet u dan op letten?


Goed debiteurenbeheer.
Een goed debiteurenbeheer is tegenwoordig geen overbodige luxe. De betalingsmoraal is niet meer wat het geweest is en dat zorgt ervoor dat u er bovenop moet zitten. Als u er namelijk pas na afloop van het boekjaar achter komt dat er nog facturen openstaan, dan is het erg lastig deze alsnog te innen.Tip. Direct een herinnering sturen, direct bellen, etc. blijkt tot het beste resultaat te leiden.

Administratiekantoor Heling in het kort

Vele jaren ervaring in de administratieve branche bij bedrijven en particulieren zorgen voor een duidelijke maar vooral persoonlijke manier van administratie verwerken.
Eenvoudig en doeltreffend. Kantoor aan huis en dus lage overheadkosten zorgen voor vriendelijke prijzen.

Contact

  • Molenakkers 23
    9411 NR
    Beilen

  • 0593 52 60 34
    06 41 78 41 09

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.