Controlethema.
Ieder jaar laat de Belastingdienst weten op welke thema’s hij de aangifteafhandeling extra goed wil gaan controleren. Door dat bekend te maken, hoopt de fiscus natuurlijk dat de burger ‘uit eigen beweging’ de aangifte in ieder geval op deze punten netjes invult.

De fiscus zelf heeft het niet over controlethema’s (dat klinkt zo streng), maar over ‘service- en controlethema’s’. Geef toe, dat klinkt heel wat vriendelijker! Degenen die gecontroleerd worden, worden inderdaad ook geholpen met extra schriftelijke informatie (service).

Controlethema’s bij aangifte 2014.
Hier zijn ze dan, de thema’s waaraan de Belastingdienst bij de afhandeling van de aangifte inkomstenbelasting 2014 extra aandacht zal besteden:

  • aftrek van specifieke zorgkosten, zoals dieetkosten, gezinshulp en medicijnen; 
  • aftrek onderhoudskosten voor een rijksmonumentenpand;

  • levensonderhoud van kinderen onder de 21 jaar (al dan niet bij echtscheiding);

  • buitenlandse pensioenen uit België en Duitsland;

  • buitenlands vermogen;

  • meerdere jaren een negatief bedrag bij ‘inkomsten uit overig werk’.


Onderbouwing.
Als u aftrekposten heeft die in de gekozen categorieën vallen, dan moet u die natuurlijk gewoon claimen. Het kan echter geen kwaad om in dat geval even naar de onderbouwing te kijken of daar tijdig zorg voor te dragen. Komt er dan een briefje of telefoontje met het verzoek om extra informatie, dan bent u snel klaar en kan de aangifte inclusief aftrekpost snel afgehandeld worden. 

Extra aandachtspunten voor ondernemers.
Bij ondernemers voor de inkomstenbelasting (zij die dus een eenmanszaak hebben of samen in een maatschap of Vof zitten) wordt dit jaar extra gelet op de zakelijkheid van de afgetrokken bedrijfskosten. Geen Fristi en geen kinderijsjes meer op de nota van uw zakendiners! Al zullen er waarschijnlijk wel grotere en meer serieuze correcties gemaakt gaan worden door de fiscus.


Btw.
Verder zal de Belastingdienst extra aandacht gaan besteden aan de aftrek van voorbelasting bij btw-ondernemers. Het kan geen kwaad om na te gaan hoe u omgaat met voorbelasting als u zowel vrijgestelde als zakelijke prestaties verricht én hoe u omgaat met de verwerking van privégebruik in uw aangifte omzetbelasting.


De Belastingdienst heeft zes controlethema’s genoemd, waaronder zorgkosten en negatieve inkomsten uit arbeid. Bij ondernemers wordt ook de zakelijkheid van kosten en de btw-voorbelasting kritisch bekeken.

 

Bron: Tips en Advies

Ondernemers en werknemers met een auto van de zaak gebruiken de zakenauto meestal ook privé. Maar wat nu als dit niet zo is? Met welke verklaringen komt men onder welke voorwaarden dan van de bijtelling af?

Bijtelling wegens privégebruik.
Als u als ondernemer in een auto van de zaak rijdt, heeft u met de bekende bijtelling te maken. Dat geldt ook voor uw werknemers. Alleen als met de auto niet meer dan 500 kilometer privé wordt gereden, kan men onder de bijtelling uitkomen. U hoeft voor uw werknemers dan ook niets op het loon in te houden. Daarvoor gelden wel voorwaarden. Iets soortgelijks geldt ook als u of uw personeel over een bestelauto van de zaak beschikt. Kent u al de weg in het fiscale bos vol regels en voorwaarden?

 

Auto van de zaak: werknemer

Verklaring geen privégebruik.
Als uw werknemer in een auto van de zaak rijdt, krijgt hij geen bijtelling als hij niet meer dan 500 km per jaar privé met de auto rijdt. Hij moet dit op verzoek van de fiscus kunnen bewijzen, waarbij een sluitende kilometeradministratie welhaast niet te vermijden is.
U moet de bijtelling verwerken in het loon. Om dit te voorkomen, kan de werknemer een ‘Verklaring geen privégebruik auto’ invullen. U weet dan dat de werknemer de auto niet meer dan 500 km privé gebruikt en hoeft daarom niets in te houden op het loon. Blijkt achteraf dat de werknemer de auto tóch meer dan 500 km privé heeft gebruikt, dan krijgt hij een naheffing en niet u, tenzij u wist dat hij de auto welk degelijk meer privé gebruikte.

 

Auto van de zaak: ondernemer

Rittenregistratie.
Als u zelf een auto van de zaak ter beschikking heeft, kunt u het percentage van de bijtelling niet ten laste van de winst brengen. U kunt geen ‘Verklaring geen privégebruik auto’ gebruiken om onder de bijtelling uit te komen. Wel kunt u in uw voorlopige aanslag rekening houden met het feit dat voor u de bijtelling niet geldt als u de auto niet meer dan 500 km privé gebruikt. Op deze manier kunt u voorkomen dat u over de bijtelling al in de loop van het jaar belasting betaalt. U zult, net als de werknemer, op verzoek van de inspecteur moeten bewijzen dat u de auto niet meer dan 500 km privé heeft gebruikt.

 

Bestelauto van de zaak: werknemer

Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik.
Ook nu kan de werknemer aan de bijtelling ontkomen door de bestelauto niet meer dan 500 km privé te gebruiken en kan hij de ‘Verklaring geen privégebruik auto’ gebruiken. Hij kan echter ook aan de bijtelling ontkomen door de bestelauto helemaal niet, dus geen enkele kilometer, privé te gebruiken. Dit vereist natuurlijk wel een ijzeren discipline. De werknemer kan met u een ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’ invullen.
U hoeft dan vanwege de bijtelling niets in te houden op het loon. Het voordeel van deze verklaring is dat de werknemer ook geen kilometeradministratie hoeft bij te houden. De fiscus controleert eventueel privégebruik fysiek, via waarnemingen onderweg. Wordt de bestelauto toch privé gebruikt, dan volgen er forse boetes.

 

Bestelauto van de zaak: ondernemer

U kunt aan de bijtelling ontkomen door de auto helemaal niet privé te gebruiken. Ook hoeft u dan geen kilometeradministratie bij te houden als u een ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’ invult.

 

Via een ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’ kunnen u en uw werknemer voorkomen dat belasting betaald moet worden over een bestelauto die helemaal niet privé wordt gebruikt. Rijdt u als ondernemer een personenauto alleen zakelijk, dan is helaas een kilometeradministratie vereist

 

Bron: Tips en Advies

Ex-minister Opstelten kon ‘het bonnetje van € 4,7 miljoen’ niet meer achterhalen. Wat als u een bonnetje niet kunt vinden? En ook uw oude pc dienst weigert?


Standaard zeven jaar. 
U heeft standaard te maken met een bewaartermijn van zeven jaar. Dit betekent dat, uitzonderingen daargelaten, de administratie van 2007 en eerder de versnipperaar in kan. De volgende zaken moet u zeker minstens zeven jaar bewaren: grootboek, debiteuren- en crediteurenadministratie, voorraadadministratie, in- en verkoopadministratie, loonadministratie.
Langer bewaren voor de btw! 
Voor de btw moet u de administratie soms langer bewaren. Dit betreft onroerende zaken, zoals uw bedrijfspand, omdat hiervoor een herzieningstermijn geldt van 10 jaar. Gebruikt u uw pand bijvoorbeeld voor 50% vrijgesteld, dan mag u ook maar 50% van de betaalde btw aftrekken. Het gebruik wordt voor de btw 10 jaar gevolgd. Wijzigt het vrijgestelde gebruik, dan wijzigt ook uw aftrek, dus vandaar de langere bewaartermijn.
Ook elektronisch bewaren. 
Tot uw administratie behoort ook digitale informatie. Tapes, dvd’s, usb-sticks, enz. moet u dus ook minimaal zeven jaar bewaren. Bovendien moet u ervoor zorgen dat de informatie op deze gegevensdragers toegankelijk blijft. Dit zal soms betekenen dat u oude apparatuur, zoals een pc met floppydrive, en oude software, zoals Windows XP, ter beschikking moet houden. Vindt u dit lastig, dan kunt u oude gegevens omzetten naar een moderner medium. U moet dan wel alle gegevens juist omzetten. Ook moet het reproduceren en controleren van de gegevens binnen redelijke termijn mogelijk zijn. De fiscus adviseert om hierover vóóraf afspraken met hem te maken.
Niet voldoen aan bewaarplicht? 
U bent verplicht op verzoek van de inspecteur de gegevens uit uw administratie aan te leveren die hij van belang acht voor uw belastingplicht. Heeft u die niet meer, zoals inkoopfacturen, dan kan hij hier schriftelijk om verzoeken. Als u niet aan zijn verzoek kunt voldoen, kan hij de administratie verwerpen. De inspecteur kan dan een aanslag opleggen op basis van een redelijke schatting. Dat deze niet aan de lage kant zal zijn, spreekt voor zich.


Bewaar uw administratie minstens zeven jaar én zorg dat deze toegankelijk blijft. Anders loopt u het risico dat de fiscus uw winstcijfers (te hoog) gaat schatten.

 

Bron: Tips en Advies

Administratiekantoor Heling in het kort

Vele jaren ervaring in de administratieve branche bij bedrijven en particulieren zorgen voor een duidelijke maar vooral persoonlijke manier van administratie verwerken.
Eenvoudig en doeltreffend. Kantoor aan huis en dus lage overheadkosten zorgen voor vriendelijke prijzen.

Contact

  • Molenakkers 23
    9411 NR
    Beilen

  • 0593 52 60 34
    06 41 78 41 09

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.