23 december

Na de aangescherpte coronamaatregelen kwam de overheid meteen ook met vernieuwde versoepelingen op het gebied van belastingbetaling. Welke zijn dat?

Fiscale maatregelen
In verband met de verscherpte coronamaatregelen van de overheid heeft het kabinet het bijzonder uitstel van betaling verlengd en besloten de invorderingsrente per 1 januari 2022 niet te verhogen.

Heeft u bijzonder uitstel van loonbelasting aangevraagd in verband met corona, dan hoeft u nu de loonbelasting nog niet te betalen. U begint uiterlijk per 31 oktober 2022 met betalen en de belastingschuld moet (behalve als u andere afspraken maakt met de Belastingdienst) uiterlijk 1 oktober 2027 helemaal afgelost zijn.

Voor sommige fiscale aftrekfaciliteiten voor ondernemers is het nodig dat u voldoende uren in uw bedrijf werkt. Dit vereist vaak een solide onderbouwing. Hoe pakt u dat aan, wanneer is dit vooral van belang en wat zijn anders de risico’s?

Als ondernemer bent u waarschijnlijk regelmatig onderweg. Maar als u dan een hapje eet of wat drinkt, kunt u deze kosten dan in aftrek brengen? Hoe zit dat met dergelijke kosten van uw personeel? Wat vond de rechter hiervan?

Ondanks corona bent u als ondernemer in het MKB waarschijnlijk niet de hele dag op de zaak. Overleg met leveranciers, klanten, de bank, uw accountant en andere zakenrelaties zorgen ervoor dat u waarschijnlijk regelmatig onderweg bent. Bent u langere tijd van huis, dan is het aannemelijk dat u onderweg ook wel eens iets eet of drinkt. De vraag is of dergelijke kosten aftrekbaar zijn en zo ja, voor welk deel. Daarnaast is het voor ondernemers met personeel ook van belang hoe het fiscaal zit als hun werknemers dergelijke kosten maken.

De Belastingdienst heeft onlangs op zijn forum antwoord gegeven op de vraag of facturen gedigitaliseerd mogen worden. Wat moet u weten?

Conform de fiscale bewaarplicht moet u alles wat van belang is voor de bedrijfsvoering bewaren en wel in de vorm waarin het deel is gaan uitmaken van uw administratie. Een veelvoorkomende vraag in ondernemersland is dan ook of papieren documenten die tot de administratie behoren, gedigitaliseerd morgen worden. De Belastingdienst heeft hier onlangs op zijn forum antwoord op gegeven.

Sinds 2020 geldt er een nieuwe regeling als u aan een werknemer een fiets van de zaak ter beschikking stelt. De regeling wordt veel gebruikt, maar omdat er toch nog wat zaken onduidelijk waren, heeft de Belastingdienst een en ander verduidelijkt.

Ter beschikking stellen.
De regels die we hier beschrijven, gelden als u als werkgever aan een werknemer een fiets ter beschikking stelt. Dit betekent dus dat de fiets geen eigendom van de werknemer wordt.

01 februari

De bijtelling voor volledig elektrische auto's is aangepast sinds het begin van 2020. De bijtelling is veranderd voor elektrische auto's naar 8% van de catalogusprijs tot € 45.000. Is de catalogusprijs meer dan € 45.000, dan geldt over de eerste € 45.000 een bijtelling van 8% en het restbedrag daarboven 22%.

Op 09.12.2020 maakte het kabinet wederom een nieuw steunpakket bekend. Een onderdeel hieruit betrof het bijzonder uitstel van belastingbetaling. Deze is wederom verlengd. Wat is er gewijzigd ten opzichte van de vorige aanpassing?

Verlengd.
Het kabinet heeft op 9 december 2020 bekendgemaakt dat de termijn voor het aanvragen en het verlengen van bijzonder uitstel van betaling van belastingschulden wederom wordt verlengd tot en met 31 maart 2021. Dit was eerst 31 december 2020.

Administratiekantoor Heling in het kort

Vele jaren ervaring in de administratieve branche bij bedrijven en particulieren zorgen voor een duidelijke maar vooral persoonlijke manier van administratie verwerken.
Eenvoudig en doeltreffend. Kantoor aan huis en dus lage overheadkosten zorgen voor vriendelijke prijzen.

Contact

  • Molenakkers 23
    9411 NR
    Beilen

  • 0593 52 60 34
    06 41 78 41 09

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.