Ondernemers werden erop gewezen dat ze vanaf 25 mei 2018 moesten voldoen aan de AVG, maar werkt dat ook fiscaal door? Moet u als ondernemer zomaar alle gegevens ter beschikking stellen aan de fiscus als deze daarom vraagt?

AVG.
Op 25 mei 2018 trad de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in werking. Deze Europese wet vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en is van toepassing op elke onderneming die gegevens verwerkt en ook op overheidsinstanties zoals de Belastingdienst.

Als ondernemer kunt u niet meer zonder digitale hulpmiddelen. “Maar hoe zit het dan met de bewaarplicht?”, vroeg een abonnee. “Moet ik alles printen en bewaren of kan ik volstaan met de bestanden op mijn pc?” Wij zochten het uit.

digitalebewaarplicht

Kleding is voor u als ondernemer alleen fiscaal aftrekbaar als er sprake is van ‘werkkleding’. Een gereformeerde predikant haalde onlangs hierover bakzeil bij de rechter. Wat kunt u hiervan leren? Hoe voorkomt u discussie met de fiscus?

Wat speelde er?
In deze zaak voor de Rechtbank Gelderland, 22.11.2017 (RBGEL:2017:6029) , ging het om een predikant die voor de uitoefening van zijn werkzaamheden een jacquet had aangeschaft. De aankoopkosten van € 350,- wil de predikant fiscaal in aftrek brengen op zijn winst uit onderneming. De Belastingdienst staat dit echter niet toe. Uiteindelijk komt de zaak voor de rechter.

Criteria voor werkkleding

07 februari

Webshops.
De heffing van btw binnen de EU is erg fraudegevoelig. Bovendien is het met name voor webwinkels vaak lastig, omdat zij btw moeten afdragen in het land waar hun klant woont. Dit is niet altijd hetzelfde land als het land waarin de webshop is gevestigd. Om dit te veranderen, hebben de lidstaten van de EU onlangs afgesproken voor elkaar btw te gaan innen. In eerste instantie zal het gaan om webwinkels, maar op termijn moet dit plan uitgebreid worden met meer grensoverschrijdende handel.

Bitcoins in Box 3

Bitcoins zijn volop in de actualiteit. Zeker door de koersexplosies. Wat speelt er bij de aangifte inkomstenbelasting, die u binnenkort moet gaan doen, bij het opgeven van bitcoins en andere soortgelijke cryptocurrencies?

bitcoin in box 3

Een studie volgen is een kostbare aangelegenheid. Wat kunt u fiscaal met de kosten? Zijn er fiscaal nog mogelijkheden om de druk van uw studiekosten te verlichten als ‘aftrekbare scholingsuitgaven’ en blijft dat zo? Hoe zit dat nu?

Bedrijfskosten?
Een studie in het kader van uw onderneming kan leiden tot ondernemerskosten. Als u (deels) in dienstbetrekking werkt (bijv. als DGA van uw BV), mag uw werkgever (BV) de kosten van uw opleiding vergoeden. Staat de studie los van uw bedrijf en worden uw studiekosten ook niet door een werkgever vergoed, dan kunt u wellicht uw studiekosten als scholingsuitgaven aftrekken van uw inkomen uit werk en woning.

Vragen naar feiten mag.
De belastingcontroleur mag tijdens de belastingcontrole vragen stellen aan u als ondernemer. Deze vragen mogen uitsluitend op feiten betrekking hebben. Vragen naar een mening zijn niet toegestaan.

Kort en bondig antwoord geven.
Omdat elk antwoord nieuwe vragen kan oproepen, is het belangrijk om kort en bondig antwoord op vragen te geven. Let op. Verstrek dan ook geen spontane informatie, want die zou de belastingcontroleur kunnen gebruiken voor het opleggen van een boete.

Tip.
Bij de beantwoording van de vragen zijn er in principe drie opties: ja, nee en ik weet het niet. Als u als ondernemer 100% zeker bent van het antwoord, dan kunnen de eerste twee opties worden gebruikt. Door vlotte beantwoording zal de controle minder lang duren.

Wat bij twijfel?
Gebruik bij twijfel de optie ‘ik weet het niet’. Vervolgens geeft u aan dat het wordt opgezocht, waarna u er later bij de belastingcontroleur op terugkomt. Het ligt voor de hand om uw adviseur hierbij te betrekken, omdat die de gevolgen van uw antwoorden beter kan overzien.

Geef kort en bondig antwoord op de vragen van de controleur. Bent u 100% zeker, geef dan als antwoord ja of nee. Twijfelt u, gebruik dan de optie ‘ik weet het niet’ en geef aan dat u het opzoekt en er later op terugkomt.

Bron: Tipsenadvies

07 februari

Werkwijze belastingdienst. Als u te weinig belasting heeft betaald, kan de fiscus dit navorderen. Daarvoor gelden echter wel de nodige spelregels. Welke zijn dat en wanneer kunt u deze gebruiken om een navordering aan te vechten? Lees verder!

De ervaring leert dat mensen die een bedrijf beginnen, in de aanloopfase allerlei kosten maken die bij het opstellen van de eerste resultatenrekening over het hoofd worden gezien. Dat is natuurlijk jammer.

Onderstaand noemen wij eerst twee beslissingen van belastingrechters over aanloopkosten. Daarna geven we nog een opsomming van kostensoorten die vaak gemaakt worden bij de start van een bedrijf. Ga aan de hand van dit document eens na of u geen belastingaftrek laat liggen!

De Hoge Raad heeft onlangs beslist dat de Belastingdienst informatie mag opvragen die ouder is dan zeven jaar.
Hoe zit dat?
Waar moet u op letten?

bewaarplicht ordners

Administratie- en informatieplicht
Uw onderneming heeft op grond van de wet een administratieplicht. De eisen aan de inrichting van een administratie zijn afhankelijk van de aard en omvang van de ondernemingsactiviteiten en moet gedurende zeven jaren bewaard worden. Als particulier hoeft u geen administratie bij te houden, maar voor alle belastingplichtigen geldt wel een informatieplicht. Dit betekent dat u verplicht bent om informatie aan de Belastingdienst te verstrekken als dat relevant is voor de belastingheffing.

Administratiekantoor Heling in het kort

Vele jaren ervaring in de administratieve branche bij bedrijven en particulieren zorgen voor een duidelijke maar vooral persoonlijke manier van administratie verwerken. Eenvoudig en doeltreffend. Kantoor aan huis en dus lage overheadkosten zorgen voor vriendelijke prijzen.

Contact

  • Molenakkers 23
    9411 NR
    Beilen

  • 0593 52 60 34
    06 41 78 41 09

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.