De fiscus is momenteel succesvol in de controle tegen het frauduleus ontgaan van de privébijtelling voor de auto van de zaak. Iedere euro die uw collega door fraude uitspaart, komt ook voor uw rekening. Wat zei de rechter daar laatst over?

Heet hangijzer bij controle.
De bijtelling voor de auto van de zaak is een terugkerend item bij fiscale procedures. Terecht, want iedere euro die uw collega door fraude aan belasting uitspaart komt voor rekening van anderen. Dus ook voor uw rekening. Een voorbeeld hiervan zagen we onlangs voor de rechtbank in Haarlem, 04.04.2018 (RBNHO:2018:2474) . Maar eerst dit ...

Onlangs besliste de rechter dat een webwinkel er genoegen mee moest nemen dat een consument de gekochte goederen buiten de termijn van 14 dagen retourneert. Waarom zijn de algemene voorwaarden daarbij belangrijk?

Te laat!
Een consument stuurt na een maand, dus buiten de termijn van 14 dagen voor op afstand gekochte goederen, goederen terug naar de leverancier. Volgens de algemene voorwaarden van de leverancier is dit te laat, daarom wil hij geen geld teruggeven voor de geretourneerde goederen.

webwinkel

Onduidelijk en onvolledig

Nederland telt steeds meer zzp’ers, maar de financiering van een woning wil nog weleens op problemen stuiten. De NHG heeft nu de regels voor zzp’ers versoepeld. Is het nu voor zzp’ers echt makkelijker geworden?

Met Nationale Hypotheek Garantie

(On)zekerheid voor de bank.
Omdat het inkomen van een zelfstandige onzeker is, zijn banken huiverig om hen een lening te verstrekken. Een Nationale Hypotheek Garantie (NHG) maakt dat niet makkelijker, maar wel goedkoper vanwege de rentekorting. En bij verlies vanwege een gedwongen verkoop kan de NHG de zzp’er tegemoetkomen.

Als een zzp’er in aanmerking wil komen voor een NHG, moet hij voldoen aan de regels van de NHG: hij moet de jaarcijfers van de laatste drie jaar overleggen. Het toetsinkomen is dan het gemiddelde van het saldo fiscale winstberekening (uit de aangifte IB) van de laatste drie jaar met als maximum de nettowinst van het laatste kalenderjaar.

Ondernemers werden erop gewezen dat ze vanaf 25 mei 2018 moesten voldoen aan de AVG, maar werkt dat ook fiscaal door? Moet u als ondernemer zomaar alle gegevens ter beschikking stellen aan de fiscus als deze daarom vraagt?

AVG.
Op 25 mei 2018 trad de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in werking. Deze Europese wet vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) en is van toepassing op elke onderneming die gegevens verwerkt en ook op overheidsinstanties zoals de Belastingdienst.

Als ondernemer kunt u niet meer zonder digitale hulpmiddelen. “Maar hoe zit het dan met de bewaarplicht?”, vroeg een abonnee. “Moet ik alles printen en bewaren of kan ik volstaan met de bestanden op mijn pc?” Wij zochten het uit.

digitalebewaarplicht

Kleding is voor u als ondernemer alleen fiscaal aftrekbaar als er sprake is van ‘werkkleding’. Een gereformeerde predikant haalde onlangs hierover bakzeil bij de rechter. Wat kunt u hiervan leren? Hoe voorkomt u discussie met de fiscus?

Wat speelde er?
In deze zaak voor de Rechtbank Gelderland, 22.11.2017 (RBGEL:2017:6029) , ging het om een predikant die voor de uitoefening van zijn werkzaamheden een jacquet had aangeschaft. De aankoopkosten van € 350,- wil de predikant fiscaal in aftrek brengen op zijn winst uit onderneming. De Belastingdienst staat dit echter niet toe. Uiteindelijk komt de zaak voor de rechter.

Criteria voor werkkleding

07 februari

Webshops.
De heffing van btw binnen de EU is erg fraudegevoelig. Bovendien is het met name voor webwinkels vaak lastig, omdat zij btw moeten afdragen in het land waar hun klant woont. Dit is niet altijd hetzelfde land als het land waarin de webshop is gevestigd. Om dit te veranderen, hebben de lidstaten van de EU onlangs afgesproken voor elkaar btw te gaan innen. In eerste instantie zal het gaan om webwinkels, maar op termijn moet dit plan uitgebreid worden met meer grensoverschrijdende handel.

Bitcoins in Box 3

Bitcoins zijn volop in de actualiteit. Zeker door de koersexplosies. Wat speelt er bij de aangifte inkomstenbelasting, die u binnenkort moet gaan doen, bij het opgeven van bitcoins en andere soortgelijke cryptocurrencies?

bitcoin in box 3

Een studie volgen is een kostbare aangelegenheid. Wat kunt u fiscaal met de kosten? Zijn er fiscaal nog mogelijkheden om de druk van uw studiekosten te verlichten als ‘aftrekbare scholingsuitgaven’ en blijft dat zo? Hoe zit dat nu?

Bedrijfskosten?
Een studie in het kader van uw onderneming kan leiden tot ondernemerskosten. Als u (deels) in dienstbetrekking werkt (bijv. als DGA van uw BV), mag uw werkgever (BV) de kosten van uw opleiding vergoeden. Staat de studie los van uw bedrijf en worden uw studiekosten ook niet door een werkgever vergoed, dan kunt u wellicht uw studiekosten als scholingsuitgaven aftrekken van uw inkomen uit werk en woning.

Vragen naar feiten mag.
De belastingcontroleur mag tijdens de belastingcontrole vragen stellen aan u als ondernemer. Deze vragen mogen uitsluitend op feiten betrekking hebben. Vragen naar een mening zijn niet toegestaan.

Kort en bondig antwoord geven.
Omdat elk antwoord nieuwe vragen kan oproepen, is het belangrijk om kort en bondig antwoord op vragen te geven. Let op. Verstrek dan ook geen spontane informatie, want die zou de belastingcontroleur kunnen gebruiken voor het opleggen van een boete.

Tip.
Bij de beantwoording van de vragen zijn er in principe drie opties: ja, nee en ik weet het niet. Als u als ondernemer 100% zeker bent van het antwoord, dan kunnen de eerste twee opties worden gebruikt. Door vlotte beantwoording zal de controle minder lang duren.

Wat bij twijfel?
Gebruik bij twijfel de optie ‘ik weet het niet’. Vervolgens geeft u aan dat het wordt opgezocht, waarna u er later bij de belastingcontroleur op terugkomt. Het ligt voor de hand om uw adviseur hierbij te betrekken, omdat die de gevolgen van uw antwoorden beter kan overzien.

Geef kort en bondig antwoord op de vragen van de controleur. Bent u 100% zeker, geef dan als antwoord ja of nee. Twijfelt u, gebruik dan de optie ‘ik weet het niet’ en geef aan dat u het opzoekt en er later op terugkomt.

Bron: Tipsenadvies

Administratiekantoor Heling in het kort

Vele jaren ervaring in de administratieve branche bij bedrijven en particulieren zorgen voor een duidelijke maar vooral persoonlijke manier van administratie verwerken. Eenvoudig en doeltreffend. Kantoor aan huis en dus lage overheadkosten zorgen voor vriendelijke prijzen.

Contact

  • Molenakkers 23
    9411 NR
    Beilen

  • 0593 52 60 34
    06 41 78 41 09

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.