Bijna iedere MKB-ondernemer gebruikt wel een werkkamer thuis voor zijn bedrijf. Het is onduidelijk of u hiervoor aftrek kunt krijgen als u een huurwoning heeft. Het blijkt te lonen de aftrek gewoon te claimen. Waar moet u dan op letten?

Doe ik toch voor de zaak?
Thuisgekomen brengt u nog even de administratie op orde of u werkt nog wat e-mails de deur uit. Als u hiervoor een werkkamer gebruikt in een huurwoning, is het onduidelijk of hiervoor aftrek mogelijk is. In de praktijk blijkt dat u die het beste maar gewoon kunt claimen, ondanks dat de rechters verdeeld zijn. Wat is er toch aan de hand?

Site fiscus staat aftrek toe.

Over een aantal zakelijke uitgaven die u maakt, mag u de btw niet als vooraftrek in mindering brengen bij uw btw-aangifte. Deze zakelijke uitgaven zijn wel aftrekbaar als zakelijke kosten voor de inkomstenbelasting. U kunt ze dan gewoon als kosten aftrekken.
Let op. Voor sommige zakelijke kosten geldt een drempel, een vast bedrag of een aftrekbeperking. Welke btw van zakelijke uitgaven is niet aftrekbaar?

  • De btw berekend over eten en drinken voor uzelf, uw personeel of uw zakenrelaties, genuttigd in een horecagelegenheid.
  • De btw berekend over eten en drinken dat verzorgd wordt door een cateraar in een daarvoor speciaal ingerichte ruimte.
  • De btw die berekend wordt op uitgaven die u maakt voor vrijgestelde omzet.
  • De btw over personeelsvoorzieningen, giften en relatiegeschenken van meer dan € 227,- (2015) per persoon, per jaar.
  • De btw van een factuur die niet voldoet aan de factuureisen.

Tip. Over overnachtingen die een zakelijk karakter hebben, is de btw wel aftrekbaar.
Btw die niet aftrekbaar is, zoals op horecabestedingen, kunt u wel (gedeeltelijk) als zakelijke kosten aftrekken als die kosten een zakelijk karakter hebben.

 

Bron: Tips en Advies

Als er bij uw bedrijf veel contante betalingen plaatsvinden, dan bent u verplicht een kasboek bij te houden. De fiscus confronteert u anders met een omkering van de bewijslast. Een collega-ondernemer kwam hierdoor in een lastig parket.


Wat speelde er?
Contante betalingen.
In deze zaak voor het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 05.06.2015(GHARL:2015:3787) , gaat het om een ondernemer die twee winkels exploiteert. In de ene verkoopt hij Surinaamse levensmiddelen en in de andere vliegtickets. Omdat er geen pinautomaat aanwezig is in de levensmiddelenwinkel vinden alle betalingen daar contant plaats. In de reiswinkel is dit het geval voor 50% van de verkopen.


Boekenonderzoek.
Bij een boekenonderzoek wil de fiscus inzage in de kasadministratie. Daarmee kan deze controleren of de aangegeven omzet overeenkomt met de ontvangsten. En welke inkopen er zijn gedaan. De ondernemer kan echter geen kasadministratie overleggen. In de levensmiddelenwinkel wordt wel bijgehouden hoeveel de dagopbrengst is, maar dat is dan ook alles. Ook van inkopen ontbreken de nodige bonnen.

Administratiekantoor Heling in het kort

Vele jaren ervaring in de administratieve branche bij bedrijven en particulieren zorgen voor een duidelijke maar vooral persoonlijke manier van administratie verwerken.
Eenvoudig en doeltreffend. Kantoor aan huis en dus lage overheadkosten zorgen voor vriendelijke prijzen.

Contact

  • Molenakkers 23
    9411 NR
    Beilen

  • 0593 52 60 34
    06 41 78 41 09

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.